رزمنامه آی‌کی‌دو

تعمق در هنر رزمی آی‌کی‌دو

رزمنامه آی‌کی‌دو

تعمق در هنر رزمی آی‌کی‌دو

رزمنامه آی‌کی‌دو

«بسم الله الرحمن الرحیم»
در این دوجوی مجازی ، حتی با وجود اختلاف سلیقه ها و تفاوت دیدگاه ، به مراقبه می‌نشینیم تا تعمقی در هنر رزمی آی‌کی‌دو داشته باشیم. براستی آی‌کی‌دو چیست؟ دوست گرامی ، در این مراقبه‌گاه همراه ما باش و از این فرصت (با وجود احترام به دیدگاه‌های یکدیگر) نظرات خود را در میان بگذار تا از رهگذر تضارب آراء به نتایج مفیدی برسیم.
(استفاده از محتوای پایگاه رزمنامه کلاّ آزاد است. ترجیحاً با ذکر منبع)

رزم نامه
آخرین نظرات
نویسندگان

آی کی دو یک هنر رزمی ژاپنی است که در اوایل قرن بیستم توسط موریهه وشیبا ابداع شد و به همین دلیل یک رشته مدرنی به حساب می آید.این رشته از مجموعه رشته های سامورایی مثل "دای تو ریو آی کی جوجیتسو" و چندین رشته ی قدیمی ژاپنی مانند هنر نیزه زنی،هنر های شمشیر زنی و ... سر منشأ میگیردبه همین دلیل یک آی کی دو کار می تواند آی کی دو را به همراه رشته هایی که مثل آن از مجموعه رشته های سامورایی و ژاپنی قدیمی ابداع شده اند؛ مثل "جودو"،"کندو"،"جوجیتسو"،"ای آی دو"و... همچنین هنر های رزمی کشورهای دیگر مانند "تکواندو"،"ووشو"،"هاپکیدو"و... تمرین کند.

Aikido

اگر فردی به تنهایی آی کی دو کار کند شاهد نتایج خوبی خواهد بودولی در مدت زمان طولانی این امر محقق خواهد شد این همان مشکل و بدی است که مردم را نسبت به آی کی دو بی رغبت می کند؛البته نمیشود به این مسئله بدی گفت زیرا نه فقط آی کی دو بلکه تمام هنرهای رزمی دیگر و حتی هنرهای غیر رزمی نیز نیازمند  زمان طولانی و صبر و حوصله ی زیاد است تا هنرجو بتواند به نتیجه ی مطلوبش برسد ولی در بعضی هنرهای رزمی این مدت طولانی کمتر از هنر های رزمی دیگر است.

آی کی دو از جمله هنر های رزمی میباشد که در طولانی مدت جواب میدهد  این یک بدی نیست بلکه یک امر طبیعی است ولی متأسفانه بعضی اشخاص را میبینیم که در یک مدت خیلی کوتاهی آی کی دو کار کرده اند و از آن خسته شده اند و علیه این رشته و رشته هایی که مانند آی کی دو در طولانی مدت جواب میدهند به بدی تعریف میکنند!

یکی از دلایل اصلی که هنرجو باید زمان زیادی صرف آی کی دو کند درک انرژی

"کی"و به کار بردن آن انرژی در خود است.مقالات و توضیحات زیادی در مورد انرژی "کی" توسط اساتید بزرگوار و از همه مهمتر "اُسنسی"(موریهه وشیبا) گفته و نوشته شده است که توانایی توضیح و شرح مفصل آن در این مقاله ی کوچک نداریم ولی اگر شخصی بخواهد در آی کی دو پیشرفت کند یا به قولی به آخرین مرحله ی آن برسد باید شجاعت،تمرکز و از همه مهمتر باید انرژی "کی" را درست حسابی بفهمد و بتواند از آن در برابر هر نوع حریفی استفاده کند چه حریف عادی و چه حریف بزرگ جثه و قوی اندام حالا اگر شخصی این موارد را در تمرینات آی کی دو رعایت نکند میشود گفت که او (عذر میخواهم) فقط در حال رقاصی است و وقتش را هدر میدهد و طبعا چنین شخصی آی کی دو را درک نخواهد کرد.

حالا اگر شخصی بداند که پیشرفت در این رشته به زمان طولانی نیاز دارد و این رشته را دوست داشته باشد ولی عجله دارد،هیچ مشکلی ندارد که به همراه آی کی دو یک هنر رزمی دیگری نیز تمرین کند و چه بهتر اگر این هنر رزمی همانطور که گفتیم از مجموعه رشته های سامورایی گرفته شده باشد.

اگر شخصی این کار را کرد علاوه بر پیشرفتش در آی کی دو در آن رشته نیز پیشرفت خواهد کرد و در این حالت هنرجو دو برابر دیگر همرزمانش پیشرفت خواهد کرد و حتی این امر در پیشرفت آی کی دوی او نیز تأثیر خواهد کرد و به نظر من این یکی از زیبایی های آی کی دو میباشد.

یکی از اهداف آی کی دو دفاع شخصی است یعنی فرد را آماده میکند تا از خودش در مقابل افرادی که میخواهند به حریم شخصی اش یا حریم شخصی افراد مورد علاقه اش تجاوز کنند،دفاع کند و با کمترین آسیب آن ها در اختیار خودش درآورد.

حالا اگر دقت کنیم میبینیم که تمام رشته های رزمی همین هدف را مدنظر دارند پس یکی از اهداف هنر های رزمی همین دفاع شخصی میباشد.

افرادی که رزمی کار میکنند اهداف زیادی دارند؛ بعضی ها برای سلامتی خود،بعضی ها برای تفریح و بعضی ها فقط برای دفاع شخصی میروند. بعضی ها برای پز دادن محض و نمایش دادن؛ این اهداف همگی غیر از آخری خوب هستند و در هنرهای رزمی با کار و تمرین مداوم آنها را بدست خواهیم آورد و چه بهتر اگر همه ی آنها را با هم تلفیق کنیم که آن وقت علاوه بر سلامتی و ورزیدگی کمی فنون دفاع از خود یاد خواهیم گرفت.

من نمیخواهم در مورد انتخاب هدف برای هنر های رزمی بنویسم که این موضوع نیازمند مقاله ای جداگانه دارد و فقط باید توسط اشخاص با تجربه و اساتید محترم بیان و توضیح داده شود.

یک هدف مشترکی که بین تمام هنر های رزمی مشترک است فنون دفاع از خود یا همان دفاع شخصی است.

ما در رزمی باید حس پیش بینی کردن را در خود افزایش دهیم و برای افزایش این حس به تمرین و تجربه ی زیادی نیاز داریم. اگر این حس را در خود تقویت نکنیم هیچ وقت نمیتوانیم حملات حریفمان(دشمنمان) را پیش بینی کنیم و در این حالت نخواهیم توانست از خودمان دفاع کنیم.

اگر سرگذشت اساتید بزرگ رزمی را بخوانید میبینید که آنها به این حس خیلی توجه میکردند و برای تقویت آن بسیار تمرین میکردند پس تقویت این حس در هنرهای رزمی بسیار مهم است.

اتفاقاً بخشی از نیروی "کی" همین پیش بینی کردن حملات حریف میباشد پس این یکی از پایه های بسیار مهم آی کی دو است و اگر آی کی دو کاری این حس را در خود تقویت نکند هیچ وقت نخواهد توانست از خودش دفاع کند و حریفش را در اختیار خود قرار دهد.

حریف ما(دشمن ما)از هر حالتی احتمال دارد که به ما حمله کند،ممکن است یقه ی ما را بگیرد،سیلی بزند،زیر پایی بگیرد،ضربه پا یا دست بزند و یا با انواع اسلحه یا وسایلی که در اختیار دارد به ما حمله کند. حالا ما اگر رشته ی دیگری با آی کی دو کار کردیم این حس پیش بینی کردنمان باز هم به تمرین زیاد نیاز دارد ولی بهتر عمل خواهد کرد. من با چند مثال این قضیه را به شما توضیح خواهم داد.

مثلاً اگر ما جودو به همراه آی کی دو کار کردیم میتوانیم از خودمان در برابر حرکت های گلاویزی بهتر دفاع کنیم البته باز هم تأکید میکنم با کار و تمرین زیاد.

کوشی ناگه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اگر تکواندو یا کاراته یا رشته های متعدد ضرباتی به همراه آی کی دو کار کردیم خوب قطعاً دفاعمان در برابر حملات ضربه ای بسیار بهتر خواهد بود حتی ممکن است خودمان در دفاع از خود از ضربه که در آی کی دو به آن "آتمی" می گویند استفاده کنیم.

 

aikdo

 

در آخر باید بگویم که اگر ما آی کی دو یا هر رشته ی رزمی دیگری کار میکنیم دلیلی نمی شود که خودمان را محدود کنیم به رشته ی خودمان و در رشته های دیگر کار نکنیم یا بی خود وبی جهت از رشته خودمان دفاع کنیم و ادعا کنیم که رشته ی ما بهترین رشته است. هیچ رشته ای در دنیا وجود ندارد که کامل و بی عیب باشد.  هر رشته ای  نقاط قوت و ضعفی دارد و آی کی دو نیز از این امر مستثتا نیست. یک رزمی کار نباید حرفش دیگر رزمی کاران را اذیت کند و باید به آن ها و رشته اشان احترام بگذارد.

نظرات  (۲۷)

سلام آی کی دو برای فقط برای دفاع است؟ یعنی حمله ای در کار نیست ؟

پاسخ:
سلام. می‌تونید حمله کنید. ولی در آی‌کی‌دو یاد می‌گیرید آغاز کننده حمله نباشید.

با عرض سلام 

آیا آیکیدو کاران می توانند مانند نینجاها وپارکورکاران از دیوار بالا بروند ؟

پاسخ:
سلام. آی‌کی‌دو هنری سامورایی است. سامورایی‌ها چون از طبقه‌ی اشراف بودند، مجبور نبودند برای مخفی ماندن یا فرار کردن، فنون آکروباتیک را در خودشان توسعه دهند. برای همین در آی‌کی‌دو چیزی به نام از دیوار بالا رفتن وجود ندارد. البته اگر شما این مهارت‌ها را از رشته‌های دیگر بیاموزید خیلی عالیست.

باعرض سلام

آیا می توان با آیکیدو فضایل انسانی راکسب کرد وهمچنین به خودسازی رسید وهمچنین به بالاترین سطح تمرکز وآگاهی رسید

پاسخ:
فضائل انسانی را فقط میتوان در تعالیم پیامبران الهی جست و جو کرد که همه آنها یک هدف را دنبال میکنند. هر چیزی که هم راستای تعالیم توحیدی باشد موجب رشد کمالات انسانی است. مثل صلح گرایی و پرهیز از خشونت که هنر رزمی آیکیدو به جهت پیروی از این گرایش صلح جویانه در راستای همان تعالیم توحیدی قرار میگیرد. هر گرایش دیگری خارج از خط توحیدی، خروج از انسانیت است که موجب سقوط انسانیت به حیوانیت و بلکه پست تر از آن خواهد شد.

سلام استاد من درحال آموزش و تمرین رانندگی هستم و گاهی بعضی روزها تمرین می کنم اما پیشرفتی در خود نمی بینم ووضعیتم خیلی افتضاح است نمی دانم آیا ناشی از ترس است یا ناشی از تمرکز نداشتن است ویا چیز دیگر آیا آیکیدو گزینه مناسبی برای من است

پاسخ:
تجربه آیکیدو برای شما ضرری ندارد. گاهی تجربه های جدید افق های جدیدی را برای آدم باز میکند.
بله آیکیدو را شروع کنید. حتی اگر هم پیشرفت شما آهسته باشد.

با عرض سلام 

اگر من بخواهم در کنار آیکیدو وینگ چون هم کار کنم این چه فایده ای می تواند داشته باشد

پاسخ:
سلام.
تمرین وینگ چون برای تقویت آتمی وازای های شما در آیکیدو مفید است. ولی اگر در آیکیدو تازه کارید، تمرین رشته دیگر توصیه نمیشود.
آن هایی که نمیدانند آتمی وازا چیست:
تعریف: تکنیکهای ضربه ای در آیکیدو
کاربرد: برای حریفهایی که سفت و قوی گرفته اند یا با قدرت حمله میکنند.
هدف: بر هم زدن تمرکز و آگاهی حریف جهت غلبه بر او.
۲۳ فروردين ۰۰ ، ۲۰:۳۸ داود مومنی مقدم

باسلام خدمت استاد بزرگوار

من چند سالی هست که بدلیل پارگی مینیسگ جفت زانوها رشته اصلی خودرا رها» وخوشبختانه به ای کی دو رو اورده ام به همین دلیل سوالات بسیار برایم مطرح میشود که امیدوارم که شما سن سی به سوالم جواب دهید 

سوال: تکنیک شی اونا گه دقیقا به چه معنا ست.چون متاسفانه هرکدام از اساتید معنی خاص خود را بیان میفرمایندبطوره مثال اکثرا به این شکل معنی میکنند  (پرتاب به چهار طرف)اما این جواب قانع کنندهای برای من که حدود 35سال رزمی کار کرده ام نیست خواهشمندم راهنمای بفرمائید.

پاسخ:
سلام علیکم
موفق باشید.
شیهوناگه دقیقا معنایش همین است که اساتید گفته‌اند. شیهو: یعنی چهار جهت. ناگه: یعنی پرتاب.
شما در رده‌های پیشرفته‌تر، می‌توانید با این تکنیک حریف را به چهار جهت دلخواهتان پرتاب کنید.

با سلام میخواستم بپرسم وینگچون برای دفاع شخصی مناسب تره یا ایکیدو در ضمن گفتید ایکیدو  نیازی به قدرت بدنی بالایی ندارد وبا فنون این ورزش میتوانیم قوی تر از خودمان راشکست دهیم ایا همین مزیت را وینگچون هم دارد؟ 

پاسخ:
آی‌کی‌دو هنری سامورائی است. وینگ چون هنری شائولینی است. هر یک روش و مزیت‌های مخصوص به خود را دارند. می‌توان هر دو را یاد گرفت و به کار برد.

سلام

این رشته برای دخترا آینده ای داره

از سن15سالگی اگه شروع کنیم در آینده موفق میشیم

پاسخ:
بله. برای بانوان عالی‌ست. خصوصا از سن شما
با سلام
من چندین فیلم از آیکیدو دیدم که همگی در مقابل ضربات نیم تنه بالا دفاع میکنه. آیا تکنیکهایی
در مقابل ضربات پا هم دارد. مثلا در مقبل یک تکواندو کار.
پاسخ:
سلام.
بله.
تخصص آی‌کی‌دو، هدایتِ انرژی وارد شده (چه از دست چه از پا) می‌باشد.
سلام استاد. شاید سوال درستی نباشد ولی میخواستم بدانم بین سبک های ژاپنی آی کی دو و ورزش
چینی تای چی چه تفاوتی وجود دارد و برای من که 50 ساله هستم و بونی ورزیده ندارم کدام بهتر است
پاسخ:
سلام
در مورد ورزش تای‌چی اطلاع دقیقی ندارم تا بتوانم دقیق، تفاوت‌های این دو رشته را بگویم. آی‌کی‌دو مناسب سن شما هم هست. حالا این که تای‌چی برایتان مناسب‌تر است یا آی‌کی‌دو، این را دیگر نمی‌دانم.
موفق باشید.
سلام استاد آیا در آی کی دو انسداد ضربات حریف وجو ددارد
پاسخ:
سلام.
اگر منظورتان جلوگیری از ضربه است، بله داره. در آی‌کی‌دو باید بیاموزید که یا از ضربه فرار کنید یا آن را در نطفه خفه کنید.
اگر منظورتان انسداد شریانات حیاتی است، می‌توانید استفاده کنید ولی به خاطر صلح محوری این رشته، زیاد روی آن تمرکز نمی‌شود.
سلام ممنون از وبلاگ خوبتون
من هدفم اینه که ورزشی انتخاب کنم که اولا به هماهنگی روح و جسم کمک کنه، دوما با طبیعت هماهنگ باشه سوما به ظرفیتهای درونی بدنم دست پیدا کنم. و در آخر شجاعت بیشتری هم بهم بده و از ترس برنامه
ممنون میشم اگر راهنمایی کتید
پاسخ:
آی‌کی‌دو رشته مناسب علاقه‌ی شماست.
سلام خسته نباشید .... 
من یه دختر بیست سالم ک می خوام یه ورزش رزمی کار کنم  ...کلا می خوام بتونم از خودم در وحله اول دفاع و بعد حمله کنم  اونجوری ک بتونم در مقابل حداقل دو تا مرد بیاستم .... چند تا نگرانی دارم و از شما می خوام یکم راهنماییم کنید 
اول اینکه شنیدم  ای کی دو بیشتر روی دفاع تمرکز داره  و وقتی کمربند مشکی گرفتی میتونی حرکات حملرو یاد بگیری و این یکم نگران کنندس من می خوام هم دفاع و هم حمله کنم   ... طوری ک اینجوری نباشه  فقط دفاع کنم  
دوم اینکه یکم دیر نیست ک بخوام شروع کنم ؟ 
و بعد اینکه من بیشتر از دو سال نمی تونم وقت بزارم چون کار های دیگه هم دارم  
به نظر شما با چیز هایی ک گفتم ای کی دو مناسب هست ؟ چون می خوام کاملا مستقل باشم و حتی نصفه شب بتونم از خونه بزنم بیرون و باکی نداشته باشم 

پاسخ:
سلام
برای یادگیری هیچ‌وقت دیر نیست. فقط باید مستمرا وقت گذاشت. سن 20 سالگی هم بهار عمر آدمی است و بهترین وقت برای یادگیری. و من کاملا درک می‌کنم هیچ انسانی دوست ندارد انتخابی اشتباه بکند که بعد از 2 سال متوجه شود رشته‌ی انتخابی مناسبش نبوده.
موضوع دفاعی یا تهاجمی را مطرح کردید. این تقسیم بندی به قد و قواره‌ی آی‌کی‌دو نمی‌خورد. کجا آی‌کی‌دو رشته‌ای تدافعی است؟! این حرف را کسانی مطرح کردند که درک درستی از این رشته ندارند. آی‌کی‌دو از جهتی تدافعی است (چون حملات حریف را خنثی می‌کند) و از جهتی تهاجمی (چون حریف را با خاک یکسان می‌کند).
موضوع بعد، شما خانم هستید و واقعیت این است که مقابله با انسانی که ذاتا بدنش سرشار از هورمون تستوسترون است، برای بانوان فوق العاده سخت می‌باشد. هورمونی که در افزایش قدرت عمومی عضلات بدن مؤثر است. اگر شما وقت خودتان را در رشته‌هایی صرف کنید که متکی بر قدرت بدنی است (مثل جوجیتسو)، هر چقدر در فنون آن خبره شوید بالاخره مردانی یافت می‌شوند که یک سر و گردن از شما بالاتر باشند و ممکن است نتوانید با آن‌ها مقابله کنید. به نظرم بهترین گزینه برای شما رشته‌ایست که اصلا متکی بر قدرت بدنی نباشد و به شما می‌آموزد که چگونه با تکنیک از نیروی حریف ضد خودش بهره ببرید. یعنی آی‌کی‌دو. منتها حقیقت این است که باید صبر داشته باشید. هیچ انسانی با عجله به جایی نرسیده.
به شما پیشنهاد می‌کنم کلیپ یکی از اساتید بزرگ آی‌کی‌دوی جهان (خانم یوکو اوکاموتو) را مشاهده کنید. ایشان در مهارت‌های دفاع‌شخصی زبان‌زد هستند:
سلام من یه پسر 15 ساله هستم 
می خواهم رشته رزمی کار کنم و می خواهم در رشته ای که کار می کنم بدن سازی برای استایل بدن وجود داشته باشه تا حالا تکواندو رو کار کردم خوشم نیومد یکی از دوستانم به من پیشنهاد داد که کنگ فو توا برم ویا وینگ چون از ای کی دو خوشم میاد منتها به نظر شما چه سبک از رشته های رزمی کار کنم و به نظر شما دیر نیست برای این که از کمربند سفید شروع کنم

پاسخ:
سلام
هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست. خصوصا شما 15 سالته، و این بهترین زمان برای انتخاب یک رشته و ادامه‌ی آن تا مراحل پیشرفته است.
اگر به آی‌کی‌دو علاقه‌مند هستی بدان آی‌کی‌دو رشته‌ی منحصر به فردیست و در آن بدن‌سازی برای استایل بدن وجود ندارد. بلکه یاد می‌گیری چطور از نیروی خودِ حریف، ضد خودش استفاده کنی.
به هر حال اگر مردد بودی این مقاله را کامل مطالعه کن:
اگر باز تردید داشتی، سؤالت را همان قسمت مطرح کن. حتما به شما پاسخ خواهیم داد (إن‌شاءالله)

در ایکیدو چه سلاحهایی اموزش داده میشه؟
پاسخ:
چوب و شمشیر سامورایی
و البته تکنیک‌های آی‌کی‌دو مبتنی بر تکنیک‌های این دو سلاح می‌باشد.
۲۲ دی ۹۶ ، ۰۳:۴۷ اقا پلیس
سلام.در مورد تفاوت کونگ فو و ایکیدو و اینکه ایا ایکیدو میتواند دربرابر ضربات تند و سریع هم کار امد هست یا نه توضیح دهید. ایا در طول تاریخ کسی از بزرگان دنیای رزم با بزرگان ایکیدو مبارزه ای داشته؟ چند تا از بزرگان ایکیدو حال حاضر رانام ببرید.
پاسخ:
منظورتان کونگ فو توآست یا کونگ فوی اصیل چینی یعنی وینگ چون؟ این دو با هم فرق دارند.
شاخص‌ترین تفاوت میان این دو رشته این است که کونگ فوی اصیل چینی مبتنی بر ضربات است در حالی که هنر رزمی آی‌کی‌دو مبتنی بر حرکات به اصطلاح دفاع شخصی است.
افراد شاخص در آی‌کی‌دو که به صورت کاربردی کار کرده‌اند،: استیون سیگال
۱۵ دی ۹۶ ، ۱۷:۴۴ امیر حسین کاشی حصار
سلام،خسته نباشید.بنده چون علاقه دارم در آینده یک نظامی بشم از الان میخواستم یه رزمی رو برای مبارزه و دفاع در خیابان و درگیری شروع کنم.به نظر شماچه ورزش رزمی رو برم.آیا آی کی دو مناسب هست.
پاسخ:
آی‌کی‌دو، جودو، جوجیتسو، این‌ها رشته‌های مناسبی برای شما هستند.
سلام فک کنم تو مقاله یک اشتباهی پیش اومده :
افرادی که رزمی کار میکنند اهداف زیادی دارند؛بعضی ها برای پز دادن محض و نمایش دادن،بعضی ها برای سلامتی خود،بعضی ها برای تفریح و بعضی ها فقط برای دفاع شخصی میروند و توقع دارند که در عرض 6 ماه در حد یک کماندو(تکاور) فنون دفاع شخصی را یاد گرفته باشند.

این اهداف همگی غیر از آخری خوب هستند.


هدف اخری دفاع شخصی است و شما گفتین که هدف خوبی نیست

درحالیکه هدف اولی پزدادن ونمایش دادن و ....است.

هدف اولی و تا حدودی هدف اخری(به دلیل انتظار بیجا در پیشرفت کردن) اهداف نادرستی هستند.



پاسخ:
تشکر از تذکرتان
اصلاح اعمال شد.
سلام.تفاوت وینگ چون با ایکیدو چیه ایا وینگ چون همان کونگ فو است؟
درضمن کانال تلگرامتان فعال نیست.
پاسخ:
سلام.
وینگ‌چون خود یکی از رشته‌های کونگ‌فوست.
اگر بخواهم تفاوت‌های هر دور رشته‌ی آی‌کی‌دو با وینگ‌چون را بنویسم اندازه‌ی یک مقاله جا می‌گیرد. فقط این‌جا به شما بگویم تفاوت میان این دو رشته مثل تفاوت میان دو تمدن چین و ژاپن هست.
در مورد کانال تلگرام گفتید. این روز‌ها مشغول ساخت ادامه‌ی مستند طریقت رزم‌آوری هستم. به زودی منتظر قسمت‌های جدیدش باشید. اما کلی بخواهم بگویم، بله شما درست می‌فرمایید. هم تلگرام هم وبلاگ فعالیت کمی دارند. چون فعالیت حرفه‌ای من در حیطه‌ی فلسفه‌، اندیشه،فرهنگ و تمدن، معارف اسلامی است. کنار این‌ها نیز در زمینه‌ی رزمی قلم می‌زنم که نتیجه‌اش را در همین وبلاگ رزم‌نامه مشاهده می‌کنید. علاقه دارم فعالیت‌هایم را گسترش دهم (و ایده‌های فراوانی دارم) اما در حال حاضر اولویت‌های دیگری دارم که به من اجازه نمی‌دهند. به هر حال سعیم را می‌کنم. ممنونم که محبت می‌کنید و نظرتان را در میان می‌گذارید.
با سلام من کیک بوکسینگ کار میکنم به نظر شما میتونم در مقابلش ایکدو هم کار کنم شاید جایی به دردم خورد روز های زوج برم کیک بوکسینگ و روز های فرد برم ایکدو نظر شما چیه و کمی در مورد وسایل مورد نیاز ایکدو برام بگید ممنون
پاسخ:
سلام
ایده‌ی خوبیه به شرطی که بتوانید تفاوت‌ها‌ی هر دو رشته را درک بکنید. در غیر این صورت درک ناقصی از رشته دوم خواهید داشت به خصوص شما که در کیک بوکسینگ کارکرده‌اید و این رشته ماهیتا با آی‌کی‌دو تفاوت‌های بسیاری دارد. ما عموما کنار آی‌کی‌دو رشته‌هایی را توصیه می‌کنیم که از یک خانواده و ریشه هستند یعنی جودو، جوجیتسو، کن‌جوتسو، ای‌آی‌دو، دایتوریو و... خلاصه رشته‌هایی که میراث سامورایی‌ها است. اما برای شما چند توصیه را درمیان می‌گذاریم:

- فراگیری هنر خرد کردن و شکاندن، بسیار راحت‌تر از فراگیری هنر کنترل بدون آسیب است. آی‌کی‌دو هنری رزمی از سنخ دوم است یعنی فراگیری کنترل حریف بدون رساندن آسیب، و برای همین درک و فراگیری این رشته زمان‌بر است.
- آی‌کی‌دو می‌تواند خرد کننده باشد به خصوص اگر زور را چاشنی تکنیک‌ها بکنیم. اما ما این کار را نمی‌کنیم. وقتی می‌گویند «آی‌کی‌دو، هنر صلح»؛ دقیقا معنایش همین است.
- به خاطر ماهیت به خصوص این رشته، تمریناتی متفاوت درآن می‌بینید که به ظاهر کاربردی در درگیری‌ها ندارند ولی اشتباه نکنید، این‌ها کاربرد‌های آی‌کی‌دو نیستند بلکه تمرینات این رشته هستند که شما را برای رسیدن به مهارت‌های کاربردی کمک می‌کند.
- سعی کنید در هنگام تمرین آی‌کی‌دو، کیک بوکسینگ را فراموش بکنید. اگر مدام بخواهید کارآیی تکنیک‌ها را با مبارزه و فایت مقایسه کنید اصلا آی‌کی‌دو را درک نخواهید کرد. به خصوص زمانی که مبتدی هستید.
- کیک بوکسینگ تکنیک‌های محدودی دارد. (ضربه لفت و رایت، هوک، آپر، لوکیک، بککیک، جامپینگ راناسکیک و...) مابقی، ترکیب این تکنیک‌ها(تاکتیک) و بدنسازی و فایت و فایت و فایت تا پیشرفت. اما رشته‌هایی مثل آی‌کی‌دو و جوجیتسو، شاگردان حتی در رده‌های دان باید از محضر استاد تکنیک یاد بگیرند.
- کثرت تکنیک‌ها برای یک رشته از یک جهت نقطه ضعف است و از جهت دیگر نقطه قوت به حساب می‌آید. چرا؟ چون اصولا برای استاد شدن در هر تکنیکی ده‌هزار ساعت باید وقت گذاشت. ده هزار ساعت یعنی ده سال روزی 2 ساعت تمرین منظم و مفید. یا 5 سال روزی 5 ساعت تمرین مفید. در کیک بوکسینگ به علت کمی تعداد تکنیک‌ها، استاد شدن در هر تکنیک زمان کمتری را نسبت به رشته‌های سامورایی می‌طلبد. در آی‌کی‌دو و جوجیتسو به سبب کثرت تکنیک‌ها، زمان زیادی را برای تمرین باید صرف کرد. اگر کسی رویکردش فراگیری تمامی تکنیک‌ها بدون تسلط عمیق بر تک‌تک آن‌ها باشد به جایی نخواهد رسید. نقطه قوت از این جهت است که برای تک‌تک حالات بدنی در مبارزه، قفل مفصل، خفه کردن، پرتاب و شکاندن وجود دارد به شرطی که کسی سعی کند در تمامی تکنیک‌ها استاد شود و برای تسلط زمان زیادی را بگذارد. این‌جاست که یک فایتر هرگز قادر به هماوردی با یک رزم‌آور مکتب سامورایی نخواهد بود. این جمله آخری شعار نیست. از روی تجربه گفته شده.
باسلام.من شش ماهه ووشو ساندا کار میکنم .میخواهم همراه این رشته به رشته دیگری هم برم.بین رشته ایکیدو وجودو دودل مانده ام.به کدام رشته بروم ؟خودم ایکیدو رو بیشتر دوس دارم ولی یکی از دوستانم این رشته رو کارمیکنه راضی نیست.ممنون میشم از راهنماییتون.
پاسخ:
من نمی‌تونم به شما بگم که کدوم رشته برای شما بهتره. این شمایید که باید تشخیص بدید کدوم برای شما مناسب‌تره. و فقط می‌تونم برای انتخاب بهتون کمک کنم. به این مقاله مراجعه کنید. شاید پاسخ بسیاری از ابهاماتتان را بگیرید. اگر بازهم سؤالی بود، در خدمتیم.
مقاله: دایتوریو، آی‌کی‌دو Vs جوجیتسو، جودو
ممنون از توضیحاتتون.من ورزشهای مختلفی کردم و پارسال حدود 3ماه آیکیدو رفتم و خیلی خوشم اومد.ولی به خاطر دیسک خفیف کمرم فعلا کار نمیکنم.البته پزشکها هم زیادی شلوغش میکنن.مشکل دیگم اینه که جدیدا نمیتونم خشممو کنترل کنم.نفرت رو تو وجودم حس میکنم.با اتفاقاتی که تو دنیا داره میافته به نظرم صلح و عشق فقط شعاره.چطور میشه تحمل کرد؟چطور میشه بخشید؟میدونم این خشم و تنفر اول به خودم آسیب میرسونه.ببخشید اگه از موضوع کمی خارج شدم.با تشکر
پاسخ:
سلام
عقاید مکاتب فکری و فلسفی شرق دور مثل همین صلح ، ابراز عشق به تمامی موجودات و... بهترین ابزار برای بسط سلطه صهیونیزم جهانی است. اگر غیر از این بود در رسانه‌هایشان تبلیغ نمی‌شد. آیا صلح یا ابراز عشق به تمامی موجودات با وجود عناصر مخرب صلح بشر ، معنا دارد؟ مدعیان صلح بشر و نگهداری چندین هزار کلاهک هسته‌ای؟! مدعیان تمدن و آزادی و سیاست‌های خصمانه و چماق هویجی؟! مدعیان حقوق بشر و تقض آشکار حقوق بشر و دروغ‌پردازی‌های حرفه‌ای و مغلطه‌های نامحسوس در رسانه‌ها؟! ابراز عشق و مسامحت و گسترش صلح خیلی عالی است ولی آیا در این دنیای وارونه امروز که آشکارانه صداقت را از سیاست جداکرده‌اند ، کاربرد دارد؟ لبخند به جنایت‌کار فقط جسارتش را بیشتر می‌کند. برای این موضوع میتوان مقاله‌ها نوشت.... با شما موافقم و این را بدانید در رسانه‌های دنیا بی‌خودی چیزی تبلیغ و چیزی سرکوب نمی‌شود.
من میخوام برم تو یه رشته رزمی و اونو تا اخر  ادامه بدم ..من برای اینکه این رشته رزمی رو برم خیلی تحقیق کردم یعنی الان تغریبا نزدیک به دو یا سه ماهه دارم تحقیق میکنم  و الان نتیجه گرفتم که برم هاپکیدو ولی از عمو یه پدرم که یکی از استاد هایه ایکیدو هست خیلی تعریف شنیدم از این رشته ولی من هر چی تحقیق کردم خیلی از حرکات هاپکیدو تعریف کرده بودن و من حتی یه جا دیدم نوشته بود بهترین سبک دفاع رو هاپکیدو داره تو تمام رشته هایه رزمی ولی فک میکنم رشته ی شما همون ایکیدو یه رشته ی ناشناخته تغریبا هست چون من هر باشگاهی رفتم ایکیدو نداشت و اگه بخوام برم ایکیدو بایداز این ور شهر برم اون ور شهر مشهدم کوچیک نیستش به همین دلیل همین هاپکیدو رو میخوام برم ...... ممنون از سایتتون
پاسخ:
اون چه که خودت بهش علاقه داری برو. به حرف این و اون هم توجه نکن. امیدوارم استاد خوبی پیدا کنی و زیر نظرش رشد کنی. برات آرزوی موفقیت می‌کنم.
با سلام بنده چند ساله آیکیدو کار میکنم در مقابل جودو کار و کشتی گیر و جوجیتسوکار  و در مقابل ضربات پا حرفی برای گفتن نداره ولی در مقابل کسانی که ورزش رزمی حرفه ای نرفته و آماتور هستند کاربرد داره احساس میکنم وقت تلف کردم 
پاسخ:
وقتی روش آموزشی از استاندارد‌های لازم خودش دور باشه ، وقتی برخی مربیان کم تجربه باشند ، توقعی بیشتر از این نباید داشت!
بهترین رشته رزمی (بر فرض وجود) اگه درست آموزش داده نشه ، خروجی‌های اون رشته هم افتضاح و بی‌کاربرد از آب درمیان!
بنده به عنوان کسی که خاک تاتامی‌های دوجو‌ی آی‌کی‌دو را خورده ، رک به هم رشته‌ای های خودم می‌گویم: اگر ما جلو بقیه رشته‌ها حرفی برای گفتن نداشته باشیم ، باید بدونیم که هیچی از آی‌کی‌دو را درک نکردیم فقط وقت و هزینه شخصی را تلف می‌کردیم. اونوقت یا مشکل از خودمونه (که تمرینات را بازی گرفته بودیم) یا مربی لیاقت آموزش نداشته.
عزت زیاد...
سلام استاد.مطالب پر بار شما را خواندم عالی بود .من هم از عشاق ای کی عشق اوشیبا هستم .ولی دوست من صرفا هرکس صرفا خوب مشت و لگد زد یا فلان کمربند و دان را داشت به مقام والای استادی هنرهای رزمی دست نیافته است پس هر کسی توانایی ادراک روح هنرهای رزمی را ندارد. معلوم است هر کس به ایکیدو به چشم یک سبک رزمی بنگرد قطعا دچار اشتباه خواهد شد چون ایکدیو یک مکتب یا بهتر بگویم یک نوع مذهب رزمی است که دید ادم را برجهان پیرامون تغییر میدهد.ایکیدو هنر رزم نکردن و افتادگی و مروت است هنر بخشش و مقابله با خشونت درون است‌.پس انتظار نداشته باشیم کسانی که حتی از سبک خودشان فقط مبارزه کردن را درک کرده اند وحتی از ادراک روح سبک خودشان بی بهره اند از ایکیدو تعریف نمایند.ایکیدو واقعا باید در جامعه خوشنتزده ما ترویج شود به قول استادبزرگ اشیبا  ای کی دو نجات دهنده جهان ما است.ببخش مطلب طولاینی شد باسپاس انگاشیماز ‌‌.انشالااین مطلب سراغازیک دوستی پایدار باشد.یاعلی
پاسخ:
سلام دوست عزیز شرمنده اینقدر طول کشید تا جوابتون رو بدم
من استاد نیستم و شاگردم.
حرف شما تا جایی درست است و تا جایی دیگر اشتباه چون آی کی دو مذهب رزمی نیست بلکه هنری است از هنرهای رزمی و علاقه مندان به این هنر میتوانند آن را انتخاب و تمرین کنند چون اگر مذهب رزمی بود در این صورت تمامی هنرهای رزمی دیگر هم مذهب بودند و از بین تمامی مذاهب یکی فقط کامل است و بی نقص ولی هیچ کدام از اساتید و از اساتید هم مهمتر بنیانگذاران هنرهای رزمی چنین ادعایی (کامل و بی عیب بودن هنرشان) نکردند پس در نتیجه آی کی دو هنر رزمی است نه مذهب رزمی.
هنر رزمی یعنی هنر و هنر -اگر اشتباه نگویم- یک چیز سلیقه ایست پس هنر رزمی هم سلیقه ایست شما با این نظر که دادید با اینکه بسیار محترمانه است ولی تمامی هنرهای رزمی به غیر آی کی دو را بی فایده و بیهوده نشون دادید.
یکی از اهداف بسیار مهم تمامی هنرهای رزمی کل دنیا مقابله با خشونت و ظلم و نابرابری و بی عدالتی و ... می باشد نه فقط آی کی دو; اون رزمی خالی است که هدفش جنگاور کردن صرف فرد است.
دوست خوبم تنها جامعه ی ما خشونت زده نیست در تمام دنیا خشونت و ظلم وجود داره در تمام دنیا خوب و بد هستش این ماییم که باید خوب باشیم این مسأله بسیار فراتر از هنرهای رزمیه.

از اینکه جواب طولانی من رو خوندید بسیار ممنونم. آریگاتو گزای ماشتا

مرسی از توضیحاتتون ولی شما به مدیریت زمان فکر نکردین مگه یه آدم تو 24 ساعت چندتا کار میتونه انجام بده ؟؟ 8ساعت کار 2ساعت استراحت 2ساعت ورزش بقیشم در خدمت خانواده و مشغله آدم باید به یه رشته ی تقریبا کامل و مورد علاقش بره
باز هم از توضیحاتتون ممنون
پاسخ:
سلام دوست من ببخشید اینقدر دیر جوابتون رو دادم

ببینید مشکل همینجاست که تو دنیا هنر رزمی کامل و بی نقصی وجود ندارد پس آدم باید حتما هدفش رو از رفتن به رزمی مشخص کنه که چیه؟ خوب فکر کنه در مورد این مسأله خوب تحقیق و مطالعه کنه و در آخر اگر دید که نمیتونه بره, نره سراغ هنرهای رزمی و بره سراغ ورزش های دیگه چون هنرهای رزمی ورزش های معمولی نیستن و یکی از جنبه هاشون ورزشیه, هنر های رزمی تلاش و وقت زیادی لازم دارن.
یک شخص اگر بخواهد یک تکنیک از هنرهای رزمی رو یاد بگیره ممکنه چندین سال طول بکشه, یک تکنیک فقط ممکنه چندین سال طول بکشه, یک تکنیک فقط! چه برسه به تمام تکنیک ها!

از اینکه نطر من رو خوندید ممنونم.


من واقعا خیلی خیلی به ایکیدو علاقه دارم ولی حیف که تو شهرما استاد های خوبی نداریم به همین دلیله که دارم موی تای
پاسخ:
حیف. ولی موی تای هم رشته خوبیه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">